Kaapstad en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gertie Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Kaapstad en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Gertie Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Kaapstad en Robbeneiland

Door: zuidafrika2012

Blijf op de hoogte en volg Gertie

07 April 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wakker geworden van een ontplofte boiler om ongeveer half vier vannacht, maar voor de rest gaat het goed. Oh, ja en het regent, nee het giet. Om 8 uur bij het ontbijt horen we of de boot zal varen naar Robbeneiland. Dat doet hij dus. We gaan met 5 man in een taxi gepropt naar de Clocktower aan het V&A Waterfront. Ik heb gelukkig een poncho, die over mijn toestellen en rugzak kan. Het giet nu heel erg hard.
Om 11 uur na wat oponthoud door de schoonmakers varen we dan eindelijk met de catamaran naar Robbeneiland. Niets te zien, des te meer klappen gevoeld door de golfslag. Een aantal kinderen ziet helemaal groen. Bij aankomst staan er bussen klaar met een gids die ons over het eiland vervoert en ons daar veel over vertelt. Hoe het een lepra kolonie was en ook veranderde in een gevangenis met een aparte afdeling voor "normale misdadigers en veroordeelden "en de politieke gevangenen" en hoe ze zich daar al die tijd staande hielden en elkaar informeerden en schoolden. Daarna mochten we 45 minuten mee het gevang in en werd ons door een ex gevangenen de rest van het verhaal verteld. Erg indrukwekkend. Gelukkig kwam de zon door toen we aan de tour begonnen en hebben dus alles goed kunnen zien. Terugvarend naar Kaapstad scheen de zon op de kust en zilverkleurig kwam de stad tot leven, met uitzondering van de Tafelberg.
We maken nog een wandeling vanaf het Waterfront, via de kleurrijke wijk Bo Kaap, naar de Green Market voor nog wat inkopen en door de Compagnie's tuinen terug in de inmiddels stortregen naar het hotel. Daar aangekomen werden we binnen anderhalf uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Zelden zo'n rustig vliegveld aangetroffen. Onze vlucht vertrok op tijd.