Op game-drive in het Krugerpark met een ranger - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gertie Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Op game-drive in het Krugerpark met een ranger - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gertie Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Op game-drive in het Krugerpark met een ranger

Door: zuidafrika2012

Blijf op de hoogte en volg Gertie

20 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Stipt 7 uur vertrekken we met 6 personen in een safari-jeep. We mogen nu ook op de zandpaden. We zien impala's, olifanten, wrattenzwijnen, spiesbokken, gnoes's (wilde beesten) zebra's, buffels en dan opeens een olifant in "must" vlak voor ons op de weg. Op zoek naar een vrouw zit hij nu tussen de trucks en dat bevalt hem niet echt. Hij drupt, ruikt en snuift en is boos en niet blij met ons.
We gaan verder omhoog naar een uitlijkpost waarvan we op grote hoogte naar beneden naar de rivier kijken waar er van alles plaatsvindt. Ik zie als ik goed kijk diverse groepen giraffes zich heel statig door de bossen wandelen, met hun witte oorknopjes duidelijk zichtbaar. Aan de rechterkant ligt Mozambique. Wat een pracht zicht heb ik hier. Maar ook dan weer verder. De gids is op zoek naar een hyena, hij zag zijn spoor en ruikt hem (wij later ook) hij weet zijn hol en inderdaad daar ligt iets. De ranger de auto uit en met een gerichte gooi met een keutel maakt hij hem wakker en springt hij zijn hol uit de weg op. Wat een kaken heeft dat beest. Ze passen bijna niet in de bek. Verderop weer olifanten, een kudde met daarin een paar kleintjes die beschermd worden door de moeders en tantes. Prachtige vogels zien we ook. Gieren en niet zo weinig ook. De Bateleur met al die mooie kleuren.
Na de lunch rijden we de andere kant op en dan stuiten we op een troep leeuwen met een kill. Vijf tot 6 jongen leeuwen scharrelen om een zojuist gedode buffel en een zit er met zijn hele kop in en is aan het eten. Door al die kijkers lopen er een aantal direct weg. Moeilijk is het voor mensen om je rustig te gedragen als je dat allemaal bekijkt. Ze vergeten vaak dat wij de gast zijn in het leefklimaat van deze beesten.
We moeten eens verder, zelfs de ranger geniet enorm. We spotten in de verte neushoorns. Bij een plas zien we nog maraboes. En dan al die verschillende antilope soorten.
Om half vier zijn we terug in het kamp en ga ik bij het zwembad met een biertje alle indrukken verwerken en nagenieten. Op tijd eten vanavond want ik heb ook nog een nightdrive geboekt. We gaan nu met een grote truck met aan de kant wat lampen en voor ons lampen die we zelf kunnen bedienen. We spotten een jakhals, een impala en een wilde kat en dan hoor en zie ik leeuwen op de weg en voor ons lopen 4 grote leeuwen met van die lange manen op weg naar de prooi van vanmiddag. Daar aangekomen liggen er nog veel meer in de omgeving en uit te buiken op het asfalt. Lekker warm vinden ze dat zeker. Even verderop hoor ik het knarsen van het stukbijten van de botten. Daarna het ademhalen van die leeuwen en ook hoe vermoeid ze zijn, na het eten van een prooi. Kost waarschijnlijk veel kracht zo'n verse prooi. Je hoort ze ook nog nahijgen. Spijt dat ik de camera's thuisgelaten heb, maar genieten is het echt wel. Ze liggen zo vlak onder mijn neus. We gaan toch verder en dan zien we 3 witte neushoorns, die vanmiddag nog zover weg waren en even verderop alweer een andere troep leeuwen. Het kan niet op. Hoe weinig heeft een mens nodig om zich gelukkig te voelen. We gaan terug langs de leeuwen en dan opeens olifanten op de weg en ja hoor ook hier weer of het de normaalste zaak van de wereld is wandelt een olifant vlak langs ons heen en bekijkt ons met een blik van ... hoe heette u ook al weer... verder.
Om half elf zijn we terug, wat een game-drive en nu proberen te slapen.

• 09 April 2012 - 15:18

Dagmar:

en dat ga je doen zonder camera mee tenemen?????